Ιούν 27 2015

Αναδημοσίευση από την “ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ των ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ”

του Γιάννη Χαλκιαδάκη Γραμματέα της Ε.Γ. της Ομοσπονδίας Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας

Ο θεσμός του δικαστικού επιμελητή και το “Αριστερό” μνημόνιο!

SONY DSC

Διαχρονικά το τραπεζικό κεφάλαιο πιέζει για την τροποποίηση του δικαίου είσπραξης χρεών. Να μετασχηματιστεί το σημερινό δημόσιο θεσμικό πλαίσιο από το τρίπτυχο δικηγόρος – δικαστής – δικαστικός επιμελητής, στο ιδιωτικό δανειστής – εισπρακτική εταιρεία. Προωθώντας έτσι μια μεγάλη αφαίμαξη πλούτου από τους πολλούς σε όφελος των λίγων. Δρόμος αναγκαίος για το κεφάλαιο προκειμένου να ξεπεραστεί η καπιταλιστική κρίση. Οι τράπεζες πάντα βρίσκουν “νομικούς ογκόλιθους” να βάλουν την υπογραφή τους κάτω από νόμους εκτρώματα.

Το σχέδιο Κ.Πολ.Δ «Χαμηλοθώρη» είναι ένα από αυτά. Βήμα μιας πορείας προώθησης της συνολικής αναδιάρθρωσης στον τομέα παροχής υπηρεσιών. Κεντρικοί στόχοι: Η «τακτοποίηση» από πλευράς του κεφαλαίου του πεδίου λειτουργίας της καπιταλιστικής επιχειρηματικότητας, για την μεγιστοποίηση της κερδοφορίας της. Η εξαφάνιση της αυτοαπασχόλησης, των «μικρών» ανά επάγγελμα. Η μέγιστη δυνατή συγκέντρωση της σχετικής επαγγελματικής ύλης σε κεφαλαιουχικές εταιρείες που  θα λειτουργούν με αποκλειστικό κριτήριο το κέρδος στην παροχή των αντίστοιχων υπηρεσιών. Όσο μας αφορά, ως δικαστικούς επιμελητές σημαίνει προλεταριοποίηση ή επαγγελματική έξοδος των περισσοτέρων, καθώς και ένταση του κατακερματισμού και ανταγωνισμού σε βάρος του αδύνατου εντολέα. Σημαίνει αύξηση του κόστους για τα λαϊκά στρώματα και μείωσή του για επιχειρήσεις και τραπεζίτες.

Στην σημερινή θεσμική λειτουργία της δικαιοσύνης, ο δικαστικός επιμελητής είναι ένας από τους πυλώνες της. Ασκεί δημόσια δικαστική εξουσία  ως όργανο της. Με αρμοδιότητα στην δικαστική είσπραξη οφειλών. Με νομικούς κανόνες και διαρκή πειθαρχικό έλεγχο.

Ο ρόλος του στην προδικασία της δίκης είναι θεμελιωτικός των συνταγματικών δικαιωμάτων των πολιτών – διαδίκων.

Η τοπική αρμοδιότητα και η καθορισμένη από την Πολιτεία αποζημίωση του, είναι στοιχεία άρρηκτα δεμένα με τον ιδιαίτερο νομικό χαρακτήρα του. Σε συνδυασμό με την γεωγραφική ιδιαιτερότητα της Ελληνικής περιφέρειας, εξυπηρετούν αποκλειστικά το δημόσιο συμφέρον, παρέχοντας τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη να έχει φτηνή άμεση πρόσβαση στις υπηρεσίες του.

Με την κατάργηση των υπαρχόντων περιορισμών, δεν μειώνεται το κόστος των υπηρεσιών του για τους πολίτες, ούτε επισπεύδονται οι διαδικασίες. Αντιθέτως, αυξάνεται το τραπεζικό κέρδος.  Οι τράπεζες θα αναθέτουν την ύλη τους σε εταιρείες με υποκαταστήματα σε όλη την χώρα, που θα αναλαμβάνουν με εξευτελιστική αμοιβή να τις εξυπηρετήσουν, υποβιβάζοντας την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών και υποβαθμίζοντας το δημόσιο χαρακτήρα του λειτουργήματος.

Η αποζημίωση για τις υπηρεσίες του καθορίζεται από ΚΥΑ. Αφού δεν είναι επάγγελμα της ελεύθερης αγοράς και η παροχή του δεν είναι εμπόρευμα. Ούτε εμπίπτει στις διατάξεις περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού. Αποζημίωση αδιαπραγμάτευτη και η μικρότερη της Ευρώπης. Ενδεικτικά, μια επίδοση εγγράφου στην Ελλάδα κοστίζει 23 €, ενώ η ίδια στην Βουλγαρία 39 €.

Οι τράπεζες ανέκαθεν πίεζαν τις κυβερνήσεις για την απελευθέρωση του λειτουργήματος του, με την πρόφαση της μείωσης του κόστους είσπραξης των απαιτήσεων.  Δεν τις βολεύει ο δικαστικός επιμελητής ως όργανο της Πολιτείας, όπως δεν θέλουν μια νομοθεσία που να έχει, έστω και ελάχιστες εγγυήσεις υπέρ των θιγόμενων από το δίκαιο της εκτέλεσης. Τον θέλουν αποκλειστικά δικό τους όργανο. Τραπεζικό γενίτσαρο!

Παρά τις επίμονες προσπάθειες τους, ούτε η  κυβέρνηση των τραπεζιτών το 2011 τους έκανε το χατίρι. Αντίθετα, εξαίρεσε τον κλάδο, μετά από απόφαση του ΣτΕ, από την μνημονιακή υποχρέωση ανοίγματος επαγγελμάτων, με το Π.Δ. 68/2011, επειδή ασκεί δημόσια εξουσία, για λόγους εξαιρετικού δημόσιου συμφέροντος. Λογαριάζοντας προφανώς και πόσα δίνει ο κλάδος στον κρατικό κορβανά (φόρους ΦΠΑ).

Πριν τις εκλογές, συναντηθήκαμε με το τμήμα δικαιοσύνης του ΣΥΡΙΖΑ. Πήραμε την υπόσχεση, ότι το «νομοθέτημα Χαμηλοθώρη» της Κυβέρνησης Σαμαρά δεν θα περάσει. Ότι ο κώδικας των δικαστικών επιμελητών, θα βελτιωθεί στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του δημόσιου χαρακτήρα του λειτουργήματος και η πολιτεία θα χρησιμοποιήσει την τεχνογνωσία του προς όφελός της. Όπως χρόνια κάνει το ιδιωτικό κεφάλαιο…….

Αντί γι’ αυτά, στο τελικό σχέδιο που πρότεινε η κυβέρνηση  στους θεσμούς, καταργεί την έννομη προστασία των πολιτών. Επαναφέρει “το σχέδιο Χαμηλοθώρη” στον Κ.Πολ.Δ. που καταπατά τα δικαιώματα των πολιτών προς όφελος των τραπεζών (απαξιώνοντας τις βδομάδες των αποχών του νομικού κόσμου). Επιπλέον επιχειρεί να καταργήσει τον θεσμικό μας ρόλο σημαδεύοντας με τραπεζικά βέλη την καρδιά του θεσμού με την κατάργηση της τοπικής αρμοδιότητας και της ελάχιστης νόμιμης αποζημίωσής μας, για να εξυπηρετηθεί  αποκλειστικά  η Ένωση Τραπεζών. Σπρώχνοντας μας σε μια εμπορική πλέον διαπραγμάτευση, με δεσπόζουσα τη θέση των κεφαλαιοκρατών και αδύναμο κρίκο τον κλάδο μας. Καταργώντας με τον τρόπο αυτό τον δημόσιο χαρακτήρα μας. Έτσι, ο αδύναμος μεμονωμένος πολίτης θα πληρώνει την ίδια υπηρεσία πολλαπλάσια συγκριτικά με την τράπεζα με την μεγάλη ύλη…ενώ ο κίνδυνος της θεσμικής μας διαφθοράς πολλαπλασιάζετε.

Φαίνεται ότι η για «πρώτη φορά αριστερή» κυβέρνηση είναι επιρρεπής στις πιέσεις των τραπεζικών συμφερόντων, ίσως περισσότερο από τις προηγούμενες.

Θα μας βρει απέναντί της. Φαντάζομαι όχι μόνο εμάς. Ας μην επιτρέψουμε την ιδιωτικοποίηση του δικαίου είσπραξης χρεών.

 

6 σχόλια για το “Αναδημοσίευση από την “ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ των ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ””

  1. ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΤΟΣ έγραψε:

    Η μέχρι σήμερα προσπάθειες χαλιναγώγησης του Κλάδου των δικαστικών επιμελητών, προέρχονται από τα γνωστά οικονομικά κέντρα.
    Όμως σε κάθε περίπτωση, φρόντισαν και βρήκαν εύφορο έδαφος μέσα στον Κλάδο μας, ώστε να περάσουν τα σχέδιά τους. Υπάρχουν και είναι γνωστό φυσικά πλέον σε όλους μας, συνάδελφοι και μάλιστα σε θέσεις στον Κλάδο που δεν τις τιμούν, οι οποίοι με το όποιο προσωπικό όφελος, συναίνεσαν με τις πράξεις τους στην προσπάθεια αυτών των οικονομικών κέντρων, προκειμένου να πετύχουν στα σχέδιά τους.
    Πρέπει να καταάβουμε όλοι ότι τα κέντρα αυτά, δεν έχουν ούτε χρώμα, αλλά ούτε και ιδεολογία, αφού το μόνο που πρεσβεύουν είναι τα οικονομικά συμφέροντα.
    Χρειάζεται λοιπόν όλοι μαζί να απομονώσουμε όλα αυτά τα στοιχεία που βρίσκονται μέσα στον Κλάδο μας και που με τις μέχρι σήμερα πράξεις τους, μας έφεραν σ’αυτή την κατάντια. Αν τους αφήσουμε να συνεχίσουν το έργο τους, θα καταποντιστεί ο Κλάδος τελείως.
    Μιά ζωή πρέσβευαν την ιδιοτέλεια και το κυριότερο κατάφεραν με την αδιαφορία όλων των συναδέλφων να ανελιχθούν σε καρέκλες, που τους επέτρεψαν να διαχειρίζονται όπως αυτοί θέλουν τα του Κλάδου μας, χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανένα.
    Τυπικές έως και “εικονικές” ολομέλειες και συνελεύσεις, ώστε να δικαιολογούν πράγματα και καταστάσεις.
    Η μέχρι σήμερα ανεγκέφαλη αλλά και εσκεμμένη “ομαδοποίηση” των εκλεγμένων ομόσπονδων μελών, αποδυνάμωσε τελείως τον πραγματικό σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκε το ανώτερο όργανο του Κλάδου μας. Τι και αν κλείνει 20 χρόνια ύπαρξης η Ομοσπονδία; Τι και αν έχουμε μεθαύριο επέτειο των 20 αυτών χρόνων της;
    Η κατάσταση που βρίσκεται σήμερα ο δικαστικός επιμελητής, δεν επιτρέπει ούτε επέτειο, ούτε καμάρι για το τίποτα.
    Απλά απαιτεί αναλογισμό για το “πότε” ξεκίνησαν τη δράση τους οι εισπρακτικές εταιρείες, αλλά και πότε και από “ποιούς” μέσα στον Κλάδο μας βοηθήθηκαν, ώστε να μεγαλώσουν, να αλλάζουν πρόσωπο και και να γίνουν τελικά γάγγραινα.
    Αυτά να αναλογιστούμε και ας αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του, για την εγκληματική ανοχή του.
    Κάποτε τα λέγαμε μερικοί, που εδώ και πολλά χρόνια βλέπαμε την αλήθεια και προσπαθήσαμε με κάθε τρόπο να την αναδείξουμε. Όμως για να μας πιστέψουν, έπρεπε να φθάσουμε εδώ.
    Δεν μας πείραξε μερικούς, έστω και να χάσουμε υλικά αγαθά. Δεν μας πείραξε να μπούμε μπροστά. Δεν μας φόβισε να τα βάλουμε με τις γάγγραινες του Κλάδου. Δεν θέλαμε καρέκλες και κουστούμια. Δεν θα υποκύπταμε ποτέ σε συμφέροντα. Απλά τη στηριξή σας θέλαμε και αυτή ζητήσαμε.
    Ακόμα και τώρα συνάδελφοι, έστω στο παρά ένα της καταστροφής (και όχι της καταστροφολογίας), συνέλθετε από τον πολύχρονο λήθαργο που βόλεψε κάποιους.
    ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΤΟΣ
    ΠΑΤΡΑ

  2. ΚΕΣΙΝΗ ΞΕΝΗ έγραψε:

    Γιάννη, η εξαιρετικά σαφής έκφραση σε συνδυασμό με την άρτια δομή του κειμένου σου αναδεικνύει την ειλικρινή πρόθεση σου να θέσεις λογικά και κατανοητά επιχειρήματα, στοχεύοντας συνοπτικά στην ουσιαστική προσπάθεια για ενημέρωση της κοινής γνώμης. Συμφωνώ.

  3. Γιάννης Παπακωνσταντίνου έγραψε:

    Ο λαός σ’ αυτό το δημοψήφισμα, ψήφισε ταξικά.
    Η λέξη αυτή δε χρειάζεται καμία ανάλυση για όσους ξέρουν να την ερμηνεύουν
    Οι παρατάξεις και οι θεσμικοί παράγοντες των δικαστικών επιμελητών τι ψήφισαν;
    Τι θέση πήραν όλη την εβδομάδα, λίγο πριν την κάλπη;
    Για να καταλάβουμε όλοι, ποιοι είμαστε, τι λέμε και τι κάνουμε και προφανώς αν όλα αυτά συμπίπτουν.
    Αν λέμε άλλα και άλλα κάνουμε και προπαντός ποιους καλύπτουμε και τι εκπροσωπούμε.

    Ένας Συριζαίος-αριστερός ονόματι Γιάννης Παπακωνσταντίνου

  4. Γιάννης Παπακωνσταντίνου έγραψε:

    Εξετάσεις δικαστικών επιμελητών
    Έχετε να μας πείτε κύριοι συνδικαλιστές τίποτα για τις εξετάσεις; Τα αποτελέσματα; Παρατηρείτε κάτι; Δεν ακούτε τι κουβεντιάζει ο κόσμος έξω; Τα προσπερνάτε; Θα τελειώσει αυτό το αίσχος της απαγόρευσης της αναβαθμολόγησης;
    Σε κάθε περίπτωση, βγείτε και πείτε μας κάτι, γιατί αλλιώς δίνετε τη δυνατότητα να πούμε πως είστε «συνένοχοι»

    Γιάννης Παπακωνσταντίνου

  5. Γιάννης Παπακωνσταντίνου έγραψε:

    Υ.Γ. 3 Το άρθρο 12 του Ν.2318 αναφέρει καθαρά πως τα αποτελέσματα πρέπει να ανακοινώνονται το αργότερο την 20η μέρα μετά το τέλος του… πόσες μέρες πέρασαν από την 21η Μαΐου μέχρι την 7Η Ιουλίου που ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα; Μη μου πείτε πως έχει συμβεί και στο παρελθόν. Κακώς, κάκιστα, κύριοι Συνδικαλιστές.
    Η αλήθεια είναι ότι όλοι έχουμε την υποψία πως όποιος γνωρίζει το γραφικό χαρακτήρα των ανθρώπων που θέλει να βοηθήσει μπορεί και να τον βοηθήσει
    Ο νόμος αυτός είναι στρεβλός, είναι κακός, είναι νόμος διαπλοκής, όπως επίσης είναι καθαρό πως όλοι αυτοί που τόσο καιρό δε θέτουν ζήτημα αλλαγής του, έχουν πάρει μέρος στη διαπλοκή.
    Κατά τη γνώμη μας τα θεσμικά όργανα του κλάδου πρέπει να αναθεωρήσουν τη μέχρι τώρα στάση τους και να προσλάβουν και το παρόν φλέγον ζήτημα στις προτάσεις για τις αλλαγές στον Ν.2318
    Η επιτροπή που θα βαθμολογεί τα γραπτά των εξεταζόμενων δε θα πρέπει να είναι γνωστή στους ενδιαφερόμενους. Δε θα πρέπει οι εξεταστές να γνωρίζουν τους εξεταζόμενους και θα πρέπει να βρούμε ασφαλιστικές δικλείδες γι’ αυτό.
    Ευχαριστώ για τη φιλοξενία κ. Χαλκιαδάκη στον ιστότοπό σας και παρακαλώ πολύ να το αναρτήσετε.
    Γιάννης Παπακωνσταντίνου

  6. Γιάννης Παπακωνσταντίνου έγραψε:

    Υ.Γ. 1 δε θα ήταν φρόνιμο και δίκαιο να είναι πάγια θέση μας τα αποτελέσματα να ανακοινώνονται ΑΥΣΤΗΡΑ εντός 5 – 10 ημερών; Ώστε να μην πλανάται οτιδήποτε στον αέρα και να αποκλείονται τα «μαγειρέματα»;
    Υ.Γ. 2 γιατί στις πανελλαδικές εξετάσεις επιτρέπεται η αναβαθμολόγηση και κανείς δεν αμφισβητεί το κύρος τους, ενώ στις δικές μας εξετάσεις απαγορεύεται;

Άσε ένα σχόλιο